Renungan

Menakjubkan sungguh urusan orang yang beriman. Segala perkaranya adalah kebaikan, dan itu tidak terjadi kecuali pada orang beriman. Jika mendapat nikmat, ia bersyukur, dan syukur itu baik baginya. Jika ditimpa musibah dia bersabar, dan sabar itu baik baginya (HR. Abu Dawud & At-Tirmidzi)

Selasa, 22 Julai 2008

Hukum Bertepuk Tangan

Hukum bertepuk tangan misalnya dalam suatu majlis pada salnya adalah mubah. Sebab, bertepuk tangan termasuk perbuatan jibiliyah (af’al jibiliyyah) yang pada asalnya adalah mubah, selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya (Taqiyuddin an-Nabhani, asy-Syakhshiyyah Al-Islamiyah, III/85).

Perbuatan jibiliyah adalah perbuatan yang secara alamiah (fitrah) dilakukan oleh manusia sejak penciptaannya dan menjadi bahagian integral (sifat alami) dari sifat kemanusiaannya. Misalnya berfikir, berbicara, berjalan, berlari, melompat, duduk, makan, minum, mendengar, melihat, mencium bau, mengecap, dan seterusnya. Termasuk menggerakkan anggota tubuh (tasharruf al-a’dha`) (asy-Syaukani, Irsyadul Fuhul, hlm.35). Misalkan menggerakkan tangan (seperti bertepuk tangan), menggerakkan kaki (seperti berjalan dengan berjingkat/jinjit), menggerakkan kepala (seperti menggelengkan kepala), dan seterusnya.

Perbuatan jibiliyyah itu hukum asalnya mubah, selama tidak ada dalil yang mengharamkan. Jika ada dalil tertentu yang mengharamkan suatu perbuatan jibiliyah, barulah perbuatan tadi jatuh haram hukumnya. Melihat, hukum asalnya adalah boleh. Tapi melihat aurat, hukumnya haram, kerana ada dalil yang mengharamkannya, misalnya firman Allah Swt. (ertinya), “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman,’Hendaklah mereka menahan pandangannya…” (QS an-Nuur [24] : 31)

Jadi, bertepuk tangan hukumnya mubah. Kerana merupakan perbuatan jibiliyah dan tidak terdapat dalil yang mengharamkannya. Namun, hukumnya bisa menjadi haram, apabila diduga kuat menjadi sarana (wasilah) kepada yang haram. Ini sesuai kaidah fiqih : “Al-wasilah ila al-haram haram” (Segala sesuatu yang dapat mengantarkan kepada yang haram, hukumnya haram). Misalnya, bertepuk tangan dalam pertunjukan dangdut yang mengumbar aurat atau menyajikan nyayian yang haram. Ini akan mengukuhkan, menyemangati, atau mendukung sesuatu yang jelas telah diharamkan.

Ada pihak yang tidak membolehkan bertepuk tangan, berdalil firman Allah Swt. : “Sembahyang mereka di sekitar Baitullah ini, tidak lain hanyalah siulan dan tepukan tangan.” (QS al-Anfaal [8] : 35)

Namun, ayat tersebut sebenarnya bukanlah melarang perbuatan bertepuk tangan itu sendiri, melainkan tepuk tangan yang dimaksudkan sebagai ibadah. Ini dapat diketahui dengan melihat asbab an-nuzul ayat tersebut, yang berkaitan dengan kaum kafir Quraisy yang bertawaf mengelilingi Ka’bah seraya bersiul dan bertepuk tangan (Jalaluddin as-Suyuthi, Tafsir al-Jalalain, hlm. 133).

Jadi, yang diharamkan bukanlah tepuk tangan itu sendiri, melainkan tepuk tangan yang diniatkan sebagai ibadah. Adapun tepuk tangan yang tidak diniatkan sebagai cara beribadah kepada Allah, tetapi hanya dimaksudkan untuk mendukung, setuju, atau sepakat terhadap sesuatu, hukumnya tetap mubah dan tidak mengapa. Kaidah fiqihnya : “ Al-umuur bi maqaashidiha.” (Segala perkara itu bergantung pada maksud-maksudnya) (Abdul Hamid Hakim, Mabadi` Awwaliyah, hlm. 22).


Wallahu a’lam

4 comments:

KhILaFaH FiGhTeRs berkata...

ASSALAMUALAIKUM
YA AKHI
APA KHABAR ANTA DIHARAP SIHAT SEJAHTERA
ERM
ANA DISINI SIHAT2 SAHAJA
ERM
AKHI
SABAR YA DI ATAS SEGALA SESUATU YANG TERJADI ITU
KERANA ITU SUMA UNTUK MENGUJI KEIMANAN ANTA SEBAGAI PEJUANGNYA
SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN JALAN ANTA
AMIIN
NIH NO ANA 013-3783676

KhILaFaH FiGhTeRs berkata...

ASSALAMUALAIKUM
YA AKHI
APA KHABAR ANTA DIHARAP SIHAT SEJAHTERA
ERM
ANA DISINI SIHAT2 SAHAJA
ERM
AKHI
SABAR YA DI ATAS SEGALA SESUATU YANG TERJADI ITU
KERANA ITU SUMA UNTUK MENGUJI KEIMANAN ANTA SEBAGAI PEJUANGNYA
SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN JALAN ANTA
AMIIN
NIH NO ANA 013-3783676

thinker berkata...

Alhamdulillah, berkat doa anta, teman-teman dan orang-orang yg soleh, Allah mempermudahkan jalan demi jalan kepada ana. Moga nanti kita bisa ketemu kembali, insyaAllah nantinya dlm keadaan yg lebih baik...

KhILaFaH FiGhTeRs berkata...

ada yang menarik dalam blog pengelola koma ht.
hahah

http://mantanht.wordpress.com/